donderdag 5 december 2013

Pietenproject


Hallo iedereen


Op 3 december was het zo ver, eindelijk mocht ik ook eens een Zwarte Piet spelen. Dit ging door in de Vrije lagere basisschool in Gullegem.
Vroeger zag ik Zwarte Piet en Sinterklaas heel erg graag omdat ik altijd leuke cadeau's kreeg. In de ochtend kregen we de taak om ongezien de school binnen te sluipen. We moesten ons klaar maken in een apart lokaaltje, dit was heel erg leuk. Het leukste was toch wel het maquilleren. We waren volledig zwart, zelf in onze oren. Iedereen hielp elkaar om er als een echte Zwarte Piet uit te zien.

Het echte werk begon. We slopen door de gangen van klas naar klas. De muziek aan, en we vielen binnen. We hadden een vreemde doos mee, aan de hand van die doos volgden er een paar opdrachten. Wanneer alle opdrachten goed verlopen waren, kregen de kinderen wat snoep. Op het einde kleefden we een Zwarte Piet op de deur, zodat de Sint weet waar de flinke kinderen zitten.

Het verloop van de voormiddag verliep heel vlot. De kinderen deden goed mee en alle klassen kregen snoepjes en een sticker. Het was een heel leuke dag, die ik nooit meer zal vergeten en stiekem verlang ik al naar volgend jaar!























Veel leesplezier,
Juf Jill

dinsdag 3 december 2013

Doedagen

De eerste stagedagen of doedagen zijn gepasseerd! Het kwam erop aan om alles wat we tot nu toe geleerd hebben zo goed mogelijk in de praktijk om te zetten. 

Ik liep stage op dinsdag 26 november en donderdag 28 november. Wij moesten leuke activiteiten bedenken rond het thema 'Sinterklaas'. Ik vond het best moeilijk om daarmee aan de slag te gaan. 

We hebben samen pietenmutsen gemaakt en een leuk Sinterklaasliedje geleerd. Het was ook een leuk verhaal over 'Sinterklaas en Pierewiet'. Pierewiet wil Sinterklaas helpen. Hij wordt snoepjespiet. Ze maken heel veel leuke dingen mee.

Het waren twee hele leuke dagen.



Groeten, 
Juf Jill


Een snuifje spelling

De meest voorkomende spellingfouten
Zien jullie de fouten in deze zinnen?


  1. De kinderen hebben de thee pot laten vallen.
  2. Ik ging op vakantie in een vijfsterren hotel.
  3. Hij word lastiggevallen door zijn collega.
  4. Wordt jij nooit jaloers?
  5. We hebben u toestemming nodig om het pakje te verzenden.
  6. Het engelse voetbalteam heeft gisteravond weer gewonnen.
  7. De sinterklaas komt op 6 december met zijn zwarte pieten.
  8. Het onderzoekrapport is op aanvraag verkrijgbaar.
  9. De 2 mannen hebben samen 1 kind.


Hopelijk hebben jullie het er goed vanaf gebracht! Hier zijn de antwoorden.

  1. De kinderen hebben de theepot laten vallen.
  2. Ik ging op vakantie in een vijfsterrenhotel.
  3. Hij wordt lastiggevallen door zijn collega.
  4. Word jij nooit jaloers?
  5. We hebben uw toestemming nodig om het pakje te verzenden.
  6. Het Engelse voetbalteam heeft gisteravond weer gewonnen.
  7. De Sinterklaas komt op 6 december met zijn Zwarte Pieten.
  8. De twee mannen hebben samen één kind.

Even een korte uitleg:

Aan elkaar of los?

Veel mensen twijfelen of een woord met of zonder een spatie geschreven wordt. Wanneer een woord uit twee of meerdere zelfstandige naamwoorden bestaat, hoort hier dus nooit een spatie tussen.



dt-regel 

Tegenwoordige tijd 

Ik... : Voeg niets toe
Jij... : Voeg een t toe
... jij: voeg niets toe
U/hij/zij/het... : Voeg een t toe


Verleden tijd
Eindigt de stam op een letter uit 't kofschip? schrijf een t.

Eindigt de stam niet op een letter uit 't kofschip? schrijf een d.


Uw of u?

Je schrijft uw als je u combineert met een zelfstandig naamwoord.


Je schrijft u als je u niet combineert met een zelfstandig naamwoord.


Hoofdletters 

Eigennamen en persoonsnamen schrijven we best altijd met een hoofdletter. Alles wat met aardrijkskunde te maken heeft schrijven we ook met een hoofdletter. De feestdagen schrijven we ook met een hoofdletter, maar de afleidingen zoals kerstman niet. Namen van volkeren schrijven we ook met een hoofdletter, zoals Engelse. 
Eigennamen en persoonsnamen schrijven we best altijd met een hoofdletter. Stromingen, merken, titels, functienamen, en heiligen schrijven we altijd met een hoofdletter.


Cijfers 

Cijfers schrijf je best voluit. Een tekst leest makkelijker wanneer het alleen letters zijn.


Wie twijfelt aan een woord kan altijd het woordenboek op internet raadplegen.



Veel leer - en leesplezier,
Groetjes Juf Jill.