donderdag 5 december 2013

Pietenproject


Hallo iedereen


Op 3 december was het zo ver, eindelijk mocht ik ook eens een Zwarte Piet spelen. Dit ging door in de Vrije lagere basisschool in Gullegem.
Vroeger zag ik Zwarte Piet en Sinterklaas heel erg graag omdat ik altijd leuke cadeau's kreeg. In de ochtend kregen we de taak om ongezien de school binnen te sluipen. We moesten ons klaar maken in een apart lokaaltje, dit was heel erg leuk. Het leukste was toch wel het maquilleren. We waren volledig zwart, zelf in onze oren. Iedereen hielp elkaar om er als een echte Zwarte Piet uit te zien.

Het echte werk begon. We slopen door de gangen van klas naar klas. De muziek aan, en we vielen binnen. We hadden een vreemde doos mee, aan de hand van die doos volgden er een paar opdrachten. Wanneer alle opdrachten goed verlopen waren, kregen de kinderen wat snoep. Op het einde kleefden we een Zwarte Piet op de deur, zodat de Sint weet waar de flinke kinderen zitten.

Het verloop van de voormiddag verliep heel vlot. De kinderen deden goed mee en alle klassen kregen snoepjes en een sticker. Het was een heel leuke dag, die ik nooit meer zal vergeten en stiekem verlang ik al naar volgend jaar!























Veel leesplezier,
Juf Jill

dinsdag 3 december 2013

Doedagen

De eerste stagedagen of doedagen zijn gepasseerd! Het kwam erop aan om alles wat we tot nu toe geleerd hebben zo goed mogelijk in de praktijk om te zetten. 

Ik liep stage op dinsdag 26 november en donderdag 28 november. Wij moesten leuke activiteiten bedenken rond het thema 'Sinterklaas'. Ik vond het best moeilijk om daarmee aan de slag te gaan. 

We hebben samen pietenmutsen gemaakt en een leuk Sinterklaasliedje geleerd. Het was ook een leuk verhaal over 'Sinterklaas en Pierewiet'. Pierewiet wil Sinterklaas helpen. Hij wordt snoepjespiet. Ze maken heel veel leuke dingen mee.

Het waren twee hele leuke dagen.



Groeten, 
Juf Jill


Een snuifje spelling

De meest voorkomende spellingfouten
Zien jullie de fouten in deze zinnen?


  1. De kinderen hebben de thee pot laten vallen.
  2. Ik ging op vakantie in een vijfsterren hotel.
  3. Hij word lastiggevallen door zijn collega.
  4. Wordt jij nooit jaloers?
  5. We hebben u toestemming nodig om het pakje te verzenden.
  6. Het engelse voetbalteam heeft gisteravond weer gewonnen.
  7. De sinterklaas komt op 6 december met zijn zwarte pieten.
  8. Het onderzoekrapport is op aanvraag verkrijgbaar.
  9. De 2 mannen hebben samen 1 kind.


Hopelijk hebben jullie het er goed vanaf gebracht! Hier zijn de antwoorden.

  1. De kinderen hebben de theepot laten vallen.
  2. Ik ging op vakantie in een vijfsterrenhotel.
  3. Hij wordt lastiggevallen door zijn collega.
  4. Word jij nooit jaloers?
  5. We hebben uw toestemming nodig om het pakje te verzenden.
  6. Het Engelse voetbalteam heeft gisteravond weer gewonnen.
  7. De Sinterklaas komt op 6 december met zijn Zwarte Pieten.
  8. De twee mannen hebben samen één kind.

Even een korte uitleg:

Aan elkaar of los?

Veel mensen twijfelen of een woord met of zonder een spatie geschreven wordt. Wanneer een woord uit twee of meerdere zelfstandige naamwoorden bestaat, hoort hier dus nooit een spatie tussen.



dt-regel 

Tegenwoordige tijd 

Ik... : Voeg niets toe
Jij... : Voeg een t toe
... jij: voeg niets toe
U/hij/zij/het... : Voeg een t toe


Verleden tijd
Eindigt de stam op een letter uit 't kofschip? schrijf een t.

Eindigt de stam niet op een letter uit 't kofschip? schrijf een d.


Uw of u?

Je schrijft uw als je u combineert met een zelfstandig naamwoord.


Je schrijft u als je u niet combineert met een zelfstandig naamwoord.


Hoofdletters 

Eigennamen en persoonsnamen schrijven we best altijd met een hoofdletter. Alles wat met aardrijkskunde te maken heeft schrijven we ook met een hoofdletter. De feestdagen schrijven we ook met een hoofdletter, maar de afleidingen zoals kerstman niet. Namen van volkeren schrijven we ook met een hoofdletter, zoals Engelse. 
Eigennamen en persoonsnamen schrijven we best altijd met een hoofdletter. Stromingen, merken, titels, functienamen, en heiligen schrijven we altijd met een hoofdletter.


Cijfers 

Cijfers schrijf je best voluit. Een tekst leest makkelijker wanneer het alleen letters zijn.


Wie twijfelt aan een woord kan altijd het woordenboek op internet raadplegen.



Veel leer - en leesplezier,
Groetjes Juf Jill.


vrijdag 29 november 2013

Enquetes



We kregen de opdracht om 3 kinderen te interviewen: iemand uit een derde kleuter klas, iemand uit een 2de / 3de leerjaar en iemand uit het 5de / 6de leerjaar. Ik liet 3 fragmenten horen aan de 3 kinderen. Het eerste fragment was Standaardnederlands, het tweede fragment was tussentaal en het derde fragment was dialect. Ik stelde achteraf dezelfde vragen aan ieder kind.


De vragen zijn:

Wie van de drie is een meester?
Wie van de drie woont in een groot huis?
Wie van de drie heeft zwarte schoenen?
Wie van de drie helpt graag mensen?
Wie van de drie heeft veel vrienden?


Ik heb eerst een jongen geïnterviewd uit de derde kleuterklas. Dit verliep wat moeizaam omdat de kleuter het niet zo goed begreep dat het om de taal ging en niet om de tekst. Hij zei namelijk: “Jill, dit is toch 3 keer het zelfde?” uiteindelijk heb ik dan de vraagjes gesteld en heeft hij er op kunnen antwoorden. Hij verstond alleen fragment drie niet (dialect).

Daarna heb ik een meisje geïnterviewd uit het 3de leerjaar. Dit verliep al stukken beter. Zij vond vooral het fragment drie (dialect) niet zo mooi. Ze zei over fragment (dialect) drie dat het een zwever was, iemand die geen centen had en daarom zo praatte. 



Als laatste heb ik een jongen geïnterviewd uit het 6de leerjaar. Hij begreep de opdracht meteen. Hij vond fragment 1 (Standaardnederlands) voor een zakenman. Hij zei dat hij het meest in contact komt met fragment 2 (tussentaal).


Het eerste kind, de jongen uit het derde kleuter.

Het kind veronderstelde bij fragment 1 (Standaardnederlands) dat het een meester is en in een groot huis woonde. Ik vroeg wie er zwarte schoenen droeg en hij zei de meneer van het tweede fragment (tussentaal). Het derde fragment (dialect) kwam niet aanbod.


Het tweede kind, het meisje uit het derde leerjaar.

Het kind veronderstelde bij fragment 1 (Standaardnederlands) dat de man zwarte schoenen droeg. Bij fragment twee (tussentaal) zei ze dat het een meester is met een groot huis, die graag andere mensen helpt en die veel vrienden heeft. Het derde fragment (dialect) kwam niet aanbod.



Het derde kind, de jongen uit het zesde leerjaar.

Het kind veronderstelde bij fragment 1 (Standaardnederlands) dat de man in een groot huis woont en hij heeft zwarte schoenen aan. Bij fragment twee (tussentaal) zei ze dat het een meester is die graag andere mensen helpt en die veel vrienden heeft. Het derde fragment (dialect) kwam niet aanbod.

donderdag 14 november 2013

Oefenmomenten

Hallo iedereen


Deze week, dinsdag, heb ik mijn allereerste oefenmoment geven. Het week thema was "Laarzen". Ik vond het heel spannend. Mijn eerste les was een verhaal voorlezen. Mijn verhaal ging over Jantje met zijn nieuwe laarzen. Ik vind dit een zeer goed boek voor peuters en kinderen uit het eerste kleuter. 















In de namiddag heb ik een liedje gezongen, "Pak je laarzen". Dit heb ik aan de hand van een spelletje aangebracht. De kleuters vonden het zeer leuk en konden het liedje heel vlug en vlot meezingen. 

De donderdag heb ik ochtendonthaal en beeldopvoeding gegeven. Tijdens mijn beeldopvoeding kreeg ieder kind 1 laars. Iedere kleuter moest zijn eigen laars die hij of zij had gekregen creatief bewerken. Ik wil iedereen bedanken die mij laarzen heeft geven, want wie heeft nu 17 laarzen liggen thuis ;).
















De oefenmomenten zijn alle vier zeer vlot verlopen. Ik vond het aangenaam en leuk.


Veel leesplezier,
Juf Jill





vrijdag 8 november 2013

Quote


Deze zin is zeer toepasselijk in mijn opleiding. Ik vind het een hele mooie spreuk. Je moet graag voor de klas staan. Je haalt misschien goede cijfers maar als je het beroep 'leerkracht' niet graag beoefend, zullen de kinderen dit ook merken. Als kleuterjuf moet je een eigen visie creëren over hoe een juf moet zijn. In mijn opleiding kleuteronderwijs is het belangrijk dat het kind zich volledig kan ontwikkelen en dat het kind graag naar de klas komt. De klas moet een leuke ervaring zijn voor een kleuter. Leraar zijn is niet zomaar een beroep, het is de kunst om alles uit een kind te halen. 

Instrumenten

Hallo iedereen!

Ik heb de opdracht gekregen om een paar muziek instrumenten te maken.
  • 2 trommels 
  • 2 fietsbellen
  • 4 schutdoosjes
  • 2 bellenkransen
  • 20 paar ritmestokjes
  • 1 raspinstrument 
  • 2 paar schuurblokjes
  • 1 schellenstok
Deze opdracht deed ik niet zo heel graag. Ik moest nog alles halen om deze instrumenten te maken. Ik sprak af met een medestudente om een paar instrumenten samen te maken. Het was een hele leuke namiddag. Een paar weken later schoot ik dan toch maar in actie om de andere instrumenten te maken. Ik deed alle inkopen en ging aan de slag! Uiteindelijk heb ik alles op tijd kunnen afwerken. Hierbij wil ik ook graag een mijn mama en papa bedanken want zonder hen had ik deze instrumenten zeker niet kunnen maken!


De eerste instrumenten die ik gemaakt heb waren de schutdoosjes en het raspinstrument.

De schutdoosjes heb ik gemaakt van een luciferdoosje,  een dikke rol karton, een kinder surprise eitje en een doorzichtig doosje. Ik heb ze gevuld met rijst, strijkparels en duimspijkers. Het raspinstrument hebt ik gemaakt van een flesje daarin heb ik wat verf gedaan (roze en wit) en goed door elkaar geschut. 




Dan heb ik mijn ritmestokjes gemaakt. Ik heb een paar stokken bamboe gaan halen en deze mooi in gelijke stoken gezaagd. 



Mijn bellenkransen zijn niet echt bellenkransen maar bellenhandschoenen. Ik vond het een origineel idee om bellen aan een handschoen te naaien.


Voor de schuurblokjes te maken heb ik gewoon 4 paar stukken hout genomen en daarop een stuk schuurpapier gekleefd.


Ik heb het schellenraam heel simpel gehouden. Ik had een houtenstok over en heb daar 4 nagels in geslaan. Aan elke nagel heb ik 7 kroonkurken gehangen.


De fietsbellen waren heel snel klaar. Ik nam twee bamboestokken en twee fietsbellen. De fietsbellen deed ik uit elkaar. Met een nagel zat alles vast aan elkaar.



De trommels hield ik tot het laatste. Met bakpapier, behangerslijm en een plastieken bloempot creëerde ik twee trommels.



Veel leesplezier,
Groetjes juf Jill

donderdag 31 oktober 2013

Knutseltijd

Druk, druk, druk...

Binnen de opleiding kleuteronderwijs hebben we veel opdrachten.
De werkjes die ik het liefste doe zijn de taken van beeldopvoeding. Ik hou ervan om me creatief bezig te houden.

Mijn eerste werkje was "waarnemingstekenen" hierbij moesten we stukken fruit na tekenen. 
Dit was niet zo simpel. Het vraagt veel concentratie om zo precies mogelijk de stukken fruit na te tekenen. Het moeilijkste vond ik de schaduwen zo precies mogelijk te tekenen.

Stukken fruit en schaduw schetsen
Een andere opdracht was "stempelen" of "non-figuratieve composities". We kregen de taak om 10 werkjes te maken. Ik gebruikte verschillende technieken bij ieder werkje. De technieken die ik gebruikte waren een proppapier, een pluimpje, een ballon, mijn vingers, bladeren van de bomen, een kurk, verschillende sponsjes, een stokje van een ijsje en een wattenstaafje.







Een leefomgeving maken van een doos voor een monstertje was nog een andere opdracht van mij. Dit hebben we zelf uit klei moeten maken. Ik werk niet zo graag met natuurklei want na een paar dagen is het al hard en kan je het niet meer veranderen of toch moeilijk. Het moeilijkste aan dit werkje was het monstertje maken. Mijn monstertje is een dinosaurus geworden. De leefomgeving was een heel stuk makkelijker te maken. Ik had op voorhand al nagedacht over het ontwerp. Als ik aan een dinosaurus denk dan denk ik aan tropisch woud en jurassic park. In Jurassic park zitten de dinosaurussen in een heel groot hok. Dus bouwde ik mijn doos om tot een kooi. Ik dacht bij mezelf waarom ook geen tropisch woud in de herfst. Dit vond ik wel leuk te combineren. 

Voor 
Na


Het eind resultaat


Veel leesplezier,
Groetjes juf Jill

woensdag 16 oktober 2013

Voorsmaakje

Muzische opener.

Het schooljaar is nog maar net begonnen en we kregen al een opdracht, een muzische opener voor bereiden en uitvoeren. Iedereen kreeg het verhaal van "Nopjes". Dit verhaal moesten we uitwerken met onze werkgroep. De uitvoering ging door in onze werkplekschool, Vrije lagere basisschool Moorsele. 
Het samenwerken ging heel vlot! De ideeën kwamen heel vlug, vier grote muren en een zwevend dak! Het was een hele leuke belevenis. Toch waren we een beetje zenuwachtig, dat noemen we dan maar gezonde stress! het is fantastisch om je inleven in een ander rolletje en je eventjes helemaal laten gaan. Het is super leuk als de kinderen dan nog eens enthousiast zijn.

Hier kunnen jullie even meegenieten van onze muzische opener.

Onze werkgroep






















Wie graag eens een kijkje zou nemen op de website van de school, dit kan je door hier te klikken.


Doorschuif.

We hebben de kans gekregen om een bezoekje te brengen in een peuterklas, kleuterklas en het eerste leerjaar. We kregen de opdracht om vier kinderen en vier groepen te observeren. Dit was een hele opgave voor iemand die bijna nooit iemand moet observeren. Het was een hele leuke ervaring want we kregen een voorsmaakje van verschillende leeftijden. Ik hielp mee waar ik kon in de klassen. Natuurlijk in het eerste leerjaar is dit al moeilijker dan in het kleuter of het peuter. Het deed mij verlangen naar meer. 

In de peuter klas met Chloë

In de peuter klas met juf Rie

Wie ben ik?

Hallo iedereen.


Eerst en vooral, welkom op mijn blog!



Mijn naam is Jill Deloddere en ik ben woonachtig te Sint-Eloois-Winkel. Momenteel zit ik in mijn eerste jaar werkplekleren kleuteronderwijs in VIVES Kortrijk. Dit houdt in dat we de maandag en de vrijdag les volgen in kortrijk en dinsdag en donderdag zijn we te vinden in de werkplekschool. We zijn op woensdag vrij om aan al onze taken en opdrachten te werken. 
Ik kan mezelf omschrijven als een enthousiast, spontaan en creatief persoon. 
Mijn favoriete bezigheden zijn volleyballen, een namiddag shoppen, een gezellige dag met vriendinnen, van het nachtleven genieten en natuurlijk in de kleuterklas staan!

Via deze blog kunnen jullie doorheen mijn opleiding op de hoogte blijven van al mijn avonturen en ervaringen op de werkplekschool. 
Als u nog vragen hebt over mijn opleiding kan je altijd terecht op de site van de Vives.





Veel plezier op mijn blog.

Lieve groetjes,
Juf Jill